Jag kan om Du kan

Ja, nu är det ju slutet på oktober och det är inte klokt vad tiden går fort. I måndags var den den 24:e, vilket innebär att det nu är mindre än två månader kvar till julafton!
Fredrik m. flickvän och ett par kompisar till honom var här och hälsade på förra helgen, mycket trevligt även om det blev lite trångt i min lilla etta. Annars har det inte hänt så mycket, AW i torsdags och en tripp till HD med Johanna för ett par veckor sen, men förutom det har det i princip bara varit jobb i oktober. Jag ser fram emot november och hoppas den månaden blir lugnare.

Igår smygkörde jag igång med Dukan dieten och framöver kommer bloggen handla en hel del om detta! Jag har precis varit och handlat lite mat som jag får äta nu i första fasen, attackfasen, där man i princip bara får äta protein och nästintill fettfria mejeriprodukter (<2% fett försöker jag hålla mig till). Handlade även nya batterier till vågen, även om jag såhär i efterhand kanske skulle ha struntat i det;)

Har saxat lite info om just attackfasen (taget från MåBra's hemsida):

Attackfasen: Proteiner

När: Dag 1–7

Det här får du äta: Bara proteiner, det vill säga kött, fisk och lätta mejeriprodukter.

Bra mat för denna fas:

  • All typ av fisk och skaldjur
  • Magert kött, tillagat utan matfett
  • Kallskuret kött med lite fett, till exempel skinka och kalkon
  • Kyckling och kalkon utan skinn
  • Ägg
  • Mejeriprodukter med lite fett, till exempel keso och naturell yoghurt.

Extra: Kaffe, te, vinäger, kryddor, citron, örter och senap – i lagom mängd.

Så mycket får du äta: Obegränsat, tills du blir mätt.

Att tänka på: Det stora intaget av protein leder till minskad aptit samtidigt som muskelmassan bevaras. Dessutom rensas kroppen från överflödigt vatten. Drick mycket vatten för att kompensera, minst 1½ liter om dagen. Promenera 20 minuter varje dag under denna fas.



Det jag tror att jag kommer ha svårast för är allt vattendrickande, jag blir ju så kissnödig bara jag dricker ett glas, men jag får väl träna på att knipa...

Jag kommer dock köra en fuskvariant av första fasen, eftersom jag kommer få svårt att hålla dieten på jobbet, så där kommer det bli en sallad till lunch.

Igår blev det ett kokt ägg och 0,8%-ig keso, mättande och bra. Till lunch blev det då sallad, tog inga röror utan det blev salladsblad, vitkålssallad osv. Tog dock en liten skål med kvarg/frukt, men åt bara upp hälften. Vatten till detta.
Mellanmål blev ett kokt ägg på stående fot, på kvällen senare stekte jag lite räkor och åt det tillsammans med ytterligare ett kokt ägg, riktigt gott.

Imorse blev det en skål med 0,5%-ig yoghurt och havrekli + lite vanlig bärmüsli (inte så bra egentligen men det är inga mängder) + ett kokt ägg. Mellanmål nu blev en liten blåbärsyoghurt, 0,1% fett, så OK. Ikväll planerar jag att göra köttfärsbiffar och äta det ihop med keso blandat med hackad rödlök och örter. Ska även testa göra chokladkakor - Dukanifierade sådana, ska bli intressant att se om det blir ätbärt.

Jag tänkte slappa hemma framför tvn ikväll, ha lite fotvård och sen äta kakor och dricka té i soffan.

Blir lite långt inlägg det här, men jag vill också skriva ner mina mått, så jag har något att jämföra med sedan (egentligen vill jag inte skriva ner den, men jag hoppas det kommer att fungera som motivation). Jag köpte ju nya batterier till vågen + ett måttband, så här kommer mina mått:

Idag, 29.10.2011

Vikt: 86,5 kg (hoppsan)

Mått mätt på det tjockaste stället:
Lår: 66cm
Stuss/rumpa: 112cm
Under naveln (sk. bilringen): 101cm
Över naveln (midjan): 87cm
Under byst: 88cm
(Nu kan man dra slutsatsen att det är ingen timglasfigur jag har, snarare hej ladugårdsdörr...)
Byst: 104cm
Överarm (vid armhålan typ): 37cm
Underarm (vid armbågen): 28cm

(Längd: Typ 174-175cm)

Jag hoppas innerligt att de här måtten ändrar de kommande veckorna/månaderna(!). Målvikten ligger runt 65-69kg, skulle jättegärna vilja ligga under 70-strecket i alla fall.

Tog även nudebilder (typ), men de lägger jag INTE ut här, haha, har outat mig tillräckligt nu tycker jag:D

Slut för idag, tack för idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0